Vanduo kelyje neša vien nemalonumus. Ir dėl to, kad automobilis – ne povandeninis laivas, ir dėl to, kad ne kiekvienas vairuotojas gali būti dar ir geras jūrininkas. Juokai juokais, o važinėjimas pavasarį neišvengiamai šlapiais keliais reikalauja įgūdžių.
Automobilis - ne vandens paukštis
2008-06-13 13:00
Akvaplanavimas įvyksta automobiliui dideliu greičiu važiuojant šlapia kelio danga. Šis reiškinys dar pavojingesnis už plikšalą, nes jo metu automobilio ratai nebespėja išspausti iš po savęs vandens ir visiškai nesiliečia su kelio danga. Vadinasi, suvaldyti automobilį galėtų tik kilis – kaip laive. Pagrindinės akvaplanavimo priežastys – didesnis nei 60 km/val. greitis, nudilęs (mažesnis nei 2 mm) padangų protektorius ir mažas slėgis padangose.
KO REIKIA SAUGOTIS
Suprastėjusio matomumo. Vandens lašai ir purvas ant automobilio langų stiklo ir veidrodžių išorėje, iš vidaus aprasoję langai... Taip galima nepastebėti net vilkiko.
Suprastėjusio ratų sukibimo su kelio danga. Situacija būna ypač pavojinga tik pradėjus lyti: kelio dulkės ir purvas sulimpa ir virsta slidžia tyre. Per ją automobilis slysta kaip per sviestą.
Akvaplaniravimo. Važiuojant vandeniu užlietu asfaltu, kai kelio paviršius visiškai lygis, ratai dažnai ima čiuožti ir iškyla akvaplanavimo grėsmė – taip automobilis gali tapti net visiškai nevaldomas.
Balų. Jeigu važiuodami pakankamai dideliu greičiu viena automobilio puse patenkate į balą, ratai patiria staigų ir gana stiprų smūgį, kuris iš karto persiduoda vairui. Priklausomai nuo automobilio konstrukcijos, vairą tokioje situacijoje gali net išplėšti iš rankų.
Gilių balų. Bandyti pervažiuoti net ir visai nekaltai atrodančią balą – rizikinga. Kas žino, ko yra balos dugne: gal kanalizacijos liukas, gal duobė, gal vinys ar aštrios skaldos krūva... Jau neminint to, kad vanduo, patekęs į uždegimo sistemą, gali užgesinti variklį.
Net ir sėkmingai įveikus kelyje pasitaikiusį vandens telkinį purvinas vanduo per nesandarias gumines pusašių apsaugas gali patekti ant lankstų, lygių kampinių greičių lankstų, galinio tilto, į durelių vidų ir ant slenksčių. Vadinasi, viskas greitai pradės girgždėti ir rūdyti.
KĄ DARYTI
* Šlapiame kelyje būtinai įjunkite artimąsias šviesas – taip kitiems eismo dalyviams bus lengviau įžiūrėti jūsų automobilį.
Artėdami prie kitų automobilių iš anksto įsijunkite valiklius, kad ant priekinio stiklo šliūkštelėjęs anaiptol ne krištolo skaidrumo vanduo neapakintų pačiu netinkamiausiu momentu.
* Vos nukritus pirmiesiems lietaus lašams ir prieš balas sumažinkite greitį, staigiai nesukiokite vairo.
Stebėkite priekyje važiuojantį automobilį. Jeigu jį „užmetė“, mažinkite greitį.
Nesilygiuokite į lenkiančių automobilių tempą – tegul „nardo“, jei taip nori.
Susitaikykite su mintimi, kad bandyti suvaldyti automobilio slydimą akvaplanuojant – bergždžias reikalas. Tvirtai laikykite vairą ir sukite jį trumpais atsargiais judesiais. Jeigu automobilis varomas priekiniais ratais, galima spūstelėti greičio pedalą – greičiau besisukantys ratai geriau varys vandenį ir greičiau atgaus sukibimą su kelio danga.
Jeigu varomieji ratai galiniai, ką gi, teks palaukti, kol pajusite, kad ratai vėl pasiekė dangą.
* Yra toks posakis: protingas žmogus į balą nelips. Tačiau labai daug tų „protingų“ žmonių (ypač jaunesnių), vos atsisėdę prie automobilio vairo, taip ir taikosi išmaišyti visas pakeliui pasitaikančias balas.
Jeigu yra galimybė apvažiuoti balą, geriau į ją nenerti. Išskirtinėmis sąlygomis gal net geriau palaukti, kol pravažiuos kitas lengvasis automobilis, ir taikyti į jo vėžes (bet daryti tą tik tuomet, kai „pionierius“ saugiai išsiropš kitame balos krante ir vanduo liausis teliūškavęsis!).
Nė nebandykite perlėkti balą dideliu greičiu – pakilęs vanduo užpils variklį. Judėkite ramiai įjungę pirmą pavarą ir jokiu būdu jos neperjunginėkite, nes tą akimirką vandenį gali įsiurbti į dujų išmetimo vamzdį.
* Jeigu bala telkšo posūkyje, iš anksto pasukite automobilį reikiama kryptimi: per balas važiuojama tik tiesiai ir tuo metu vairas nesukiojamas. Kitame „krante“ galėsite pasukti, kur tik širdis geidžia.
Pervažiavę balą visada šiek tiek pajunginėkite stabdžius – kad sistema išdžiūtų.
* Jeigu vis dėlto vandens pateks ant ventiliatoriaus ir jis užlies uždegimo sistemą, luktelėkite keletą minučių, kol vanduo ant karšto variklio išgaruos, ir tuomet pabandykite vėl jį užvesti. Jei nepavyks, išriedėkite „ant starterio“ kuo arčiau balos krašto ir džiūkite jau čia.
SVARBU!
Nusipirkite padorias padangas. Žieminės, be to, kad yra nelegalios šiuo metu laiku, dar ir visiškai netinkamos vandeniui. „Plikomis“ padangomis rizikuoja važinėti nebent mėgėjai paplaukioti.
Padangas rinkitės su protektoriaus piešiniu „eglute“, kad būtų gilus centrinis griovelis, o kiti grioveliai eitų į šonus – jos geriau apsaugos nuo akvaplaniravimo. Ir, jeigu padangas montuojate patys, pasirūpinkite padaryti tą taisyklingai, kad protektoriaus raštas eitų reikiama kryptimi, antraip iš jo jokios naudosnebus.
Sergejus STONKUS | www.vairavimomokyklos.lt |